Do zwiedzenia Młynu Hilberta w Dzierżoniowie przymierzaliśmy się już jakiś czas. Wreszcie udało nam się podczas majówki. Po młynie oprowadził nas przewodnik, a czas zwiedzania wyniósł około półtorej godziny. Na wstępie trochę historii.

Młyn Hilberta w Dzierżoniowie
Dzierżoniowski młyn swój początek ma tak naprawdę w Bielawie, gdzie w 1837 roku Carl S. i Gottlieb Hilbertowie zakładają młyn wodny. Po śmierci Carla w 1842 roku młynem zarządza jego brat oraz synowie - Herman i Hugo. W roku 1855 powstaje linia kolejowa Jaworzyna Śląska - Dzierżoniów, przedłużona w 1858 roku do Kamieńca Ząbkowickiego. W związku z lepszą lokalizacją bracia Hilbertowie podejmują decyzję o przeniesieniu młyna do Dzierżoniowa. W 1868 roku kupują farbiarnię nad rzeką Piławą i lokują tu swój młyn z napędem parowym. Nowe rozwiązanie ma tę przewagę, że jest niezależne od poziomu wód. Młyn jest w stanie przemielić 10-15 ton zboża na dobę. W 1880 roku z młyna odchodzi Herman Hilbert i osiedla się w Bielawie. W 1893 roku współwłaścicielem zostaje syn Hugo Hilberta - Hugo. Młyn zostaje rozbudowany w 1916 roku oraz uzupełniony o sieć tryskaczową i zbiornik wodny o pojemności 30 tysięcy litrów zasilany z pobliskiego stawu. W 1922 roku powstaje bocznica kolejowa z obrotnicą. Hugo Hilbert umiera w 1925 roku, a jego miejsce zajmuje syn - Herman. Napęd parowy zostaje w 1930 roku zastąpiony napędem elektrycznym. Rok później zostaje wybudowany 9-komorowy spichlerz zbożowy, powiększony później o kolejne 6 komór. W latach 1934-35 roku główny budynek młyna zostaje rozbudowany o kolejne dwa piętra, a cała fasada zostaje pokryta ścianą klinkierową w celu zniwelowania różnic architektonicznych. Wydajność młyna wynosi wtedy 130 ton na dobę. W roku 1934 umiera Herman, a nowym dyrektorem zostaje Heinrich Wernecke. W 1945 r. młyn zostaje przejęty przez Armię Radziecką, która po 6 latach przekazuje go polskim władzom. Powstaje przedsiębiorstwo PZZ - Polskie Zakłady Zbożowe. W 1975 roku powstaje Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego o zasięgu kilku powiatów, a od 2002 roku funkcjonuje tu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze zdolnością przemiałową na poziomie 190 ton zboża na dobę. Ostatni transport kolejowy odbywa się w 1995 roku. W listopadzie 2016 roku młyn staje się oddziałem Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska.

Zapraszamy na fotorelację.

Jeden ze śladów, jakie zostawili Rosjanie - "Nie palić"
Elewatory zbożowe
Pozostałość po bocznicy kolejowej
Wejście do młyna z zachowanymi niemieckimi tabliczkami
Fragment czyszczarni z widocznymi podajnikami czerpakowymi
Mlewniki młyńskie z lat 30. XX wieku
Pędnia transmisyjna - element napędu grupowego, wykorzystywanego w młynie
Silniki napędzające pędnię transmisyjną
Przeniesienie napędu poprzez przekładnie pasową z pędni na maszynę
Parter budynku właściwego młyna
Mlewnik młyński Amme, Giesecke & Konegen
Hala mlewników
Hala mlewników
Mlewnik marki Miag
Hala mlewników
Wnętrze mlewnika
Hala mlewników
Hala wialniowa
Hala wialniowa
Hala odsiewaczowa
Hala odsiewaczowa
Hala filtrowa
Pakownia
"Zjeżdżalnia" do transportu worków
Miasto piernikowe wykonane w okresie listopad - grudzień 2018 roku

oprac. Mąż /11.05.2019/  

Bielawianie . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates