Na początku kwietnia Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Bielawie ogłosił konkurs "Domowe śpiewanie", który polegał na odtworzeniu starej piosenki o Bielawie. Sama piosenka reaktywowana była już w formie teledysku w 2014 roku przez produkcję MOKiSFILM w Bielawie z okazji upamiętnienia 90. rocznicy nadania praw miejskich miastu Bielawa. Wówczas wykonały ją: Dominika Boczula, Emilia Hamerlik, Weronika Krystek, Żaneta Kwiatek, Patrycja Mizerska oraz Jagoda Różycka.

W założeniu nie miał to być standardowy konkurs wokalny. Po pierwsze, pomysł, zrodzony w dobie kryzysu, miał pobudzić domowników do współdziałania i zabawy, aby choć na chwilę oderwać się od przytłaczających wiadomości w kraju i na świecie. Po drugie, organizator podkreślił, że nie tylko ważna jest jakość śpiewania, ale również wyraz artystyczny i pomysł na zaprezentowanie się (oczywiście w warunkach domowych). 

Kiedy tylko zobaczyliśmy ogłoszenie o konkursie, zrobiliśmy "rodzinną naradę" i postanowiliśmy nagrać własną interpretację utworu. Nasze zamiłowanie do historii Bielawy oraz możliwość pracy nad wspólnym projektem jeszcze podkręciły atmosferę. Na dwa dni jeden z pokoi zamienił się w mini studio wokalno-filmowe. Zadbaliśmy o odpowiednią aranżację, wieszając na ścianie, wyścielonej czarnym płótnem, stare pocztówki miasta. Przeszukaliśmy szafę, odnajdując eleganckie ubrania, które choć trochę nawiązywałyby do minionych czasów. Wykorzystaliśmy dziecięce instrumenty: akordeon, tamburyn, bębenek. Nasza kreacja nie miałaby jednak takiego sensu, gdyby nie pomysł, który ewoluował podczas nagrywania. Postanowiliśmy w teledysku przenieść się w czasie, stąd w drugiej jego części naśladowaliśmy nasze dzieci, które na początku odegrały parę zakochanych. Naszym osobistym przesłaniem miało być nawiązanie do pierwszej miłości na całe życie w myśl powiedzenia "stara miłość nie rdzewieje". 



Słowa piosenki oraz jej melodia okazały się wymagające. Nie dysponujemy z mężem talentem wokalnym, zaś naszym dzieciom zabrało dłuższą chwilę zapamiętanie słów. A właśnie, trochę historii... Podobno tekst został stworzony 1956 roku przez Teodora Mierzeję - zasłużonego dla Bielawy reżysera teatralnego i redaktora lokalnego pisma "Krosno". Muzykę skomponował Wacław Debich - założyciel i pierwszy dyrygent zakładowej Orkiestry Dętej w Bielawie. W oryginale wykonywała ją (podobno tylko dwa razy) p. Justyna Inka Socha, m.in. podczas zakładowej uroczystości (w BZPB im. II Armii WP w Bielawie). 


Tekst piosenki o Bielawie:

(pierwsza zwrotka)
Dużo pięknych miast jest w naszym kraju
W których tempo rozmach życie wre
Wszyscy o nich piosenki śpiewają
I każdy podziwia miasta te
Ten na MDM lub Muranowie
We Wrocławiu chciałby mieszkać ów
Tamten w Nowej Hucie lub Krakowie
Inny w Łodzi chce mieszkać znów

(refren) 
A dla mnie już od lat
Bielawa to cały świat
Bo w Bielawie mam chłopaka co ma wiele wad
Ale kocham go
Choć to dziura mówią tak
Wielkomiejskich świateł brak
Brak tramwajów i kwietników
Czasem nawet brak chodników
Choć brak wielkich gmachów to…
Tu dla mnie w Bielawie uliczki tak piękne są
Te góry i lasy do których tak blisko stąd
I nasza fabryka gdzie ja pracuję i on
Choć nie bez wad tak jak on tu mój świat tu mój dom

(druga zwrotka) 
Niektórzy szukają wszędzie szczęścia
Nie umieją tego szczęścia brać
I nie mogą nigdzie znaleźć miejsca
Poszukują ciągle innych prac
Robią coś bez zastanowienia
I nie wiedzą sami czego chcieć
Myślą że tam lepiej gdzie ich nie ma
I wszędzie zawsze im źle

(refren) 
A dla mnie już od lat
Bielawa to cały świat
Bo w Bielawie mam chłopaka co ma wiele wad
Ale kocham go
Choć to dziura mówią tak
Wielkomiejskich świateł brak
Brak tramwajów i kwietników
Czasem nawet brak chodników
Choć brak wielkich gmachów to…
Tu dla mnie w Bielawie uliczki tak piękne są
Te góry i lasy do których tak blisko stąd
I nasza fabryka gdzie ja pracuję i on
Choć nie bez wad tak jak on tu mój świat tu mój…
Tu mój świat tu mój dom



Choć nie zostaliśmy wyróżnieni w konkursie, to wygraliśmy coś o wiele bardziej cennego - miłą pamiątkę na całe życie. Piszę ten tekst jako wspomnienie wspólnych chwil i pasji - dzieciom i potomkom, aby, gdziekolwiek byli, pamiętali o naszej Bielawie.


oprac. Żona /15.05.2020/

Bielawianie . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates