O idei łączenia zdjęć i powstałych do nich wierszy pisałam tu. Dziś kilka słów o ulicy Jana III Sobieskiego (przed 1990 r. ul. Feliksa Dzierżyńskiego).

Tutaj spędziłam dzieciństwo - błogie godziny poświęcone zabawom podwórkowym: gra w kurę, krowę, podchody, skakanka, zabawa "jest tu coś w pobliżu nas na literę".... Jako dziecko nie zastanawiałam się nad tym, jak było wcześniej, kto tu mieszkał i czym się zajmował. Dopiero teraz przychodzi refleksja na temat starych czasów. Mieszkanie, które zajmowaliśmy należało do mojej prababci. Znajduje się ono w dawnym zakładowym budynku mieszkalnym dla pracowników Bielawskich Zakładów Przemysłu Bawełnianego im. II Armii Wojska Polskiego. Na tej ulicy mieszkała Eleni Milopulu, znana piosenkarka. Wciąż jednak brakuje mi opowieści o codziennych trudach, ale i radościach moich przodków. Stąd powstał wiersz.

Bielawa teraz i chwilę temu w naszej interpretacji, ulica Jana III Sobieskiego (dawniej Feliksa Dzierżyńskiego)

Zdjęcie ulicy Feliksa Dzierżyńskiego z 1960 roku ze strony polska-org.pl i zdjęcie ul. Jana III Sobieskiego z 2017 roku


pytania o wczoraj

patrzę na moją ulicę
ktoś mknie nią ociężale
ktoś inny przystanął ledwie co
może bez wahania zapyta o drogę
może właśnie zmartwił go czyjś los
czy są sobie znani
czy spotkali się przypadkiem
…na mojej ulicy

patrzę na mój dom
coś się zmieniło
jednego zabrakło
coś późno się ożywiło
czy ktoś jest teraz w mieszkaniu
i wkrótce czegoś zapragnie

patrzę na moją ulicę
czy stopa w tym samym miejscu postawiona
dotknęła dziś śladu mych stóp
czy słowa na wiatr raz rzucone
dotarły właśnie do moich ust
czy zamęt z kurzu minionych dni
doskwiera mi w skroniach po dziś
czy wczoraj to nie za późno… by żyć
Weronika Karwacka

oprac. Żona /04.10.2018/

Bielawianie . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates